تبلیغات
آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی



دشواریهای ارتباطی کودکان استثنایی

 

دشواریهای ارتباطی 
الف ) دانش آموزان با مشکلات تکلمی :
 
ما انسانها احتیاج داریم که افکار ، احساسات و عواطف خودرا به یاری کلمات به دیگران تفهیم کنیم وهمچنین نیاز داریم گفتار آنان را درک کنیم تا به عقاید وعواطف آنان پی ببریم به همین دلیل هر اشکال یا ناتوانایی در صحبت کردن یا درک صحبت دیگران ، به احتمال زیاد بر روابط شخص با سایرین تاثیر می گذارد . دشواری در سخن گفتن ، به شکلهای گوناگون وبسیار وجود دارد . این نقص ممکن است از اشکالات جزئی تکلمی مانند لکنت زبان تا ناتوانی کامل درصحبت کردن باشد . این مشکل گاهی ممکن است با نارساییهای دیگر ، نظیرناشنوایی ، عقب ماندگی ذهنی یا فلج مغزی همراه باشد . به طور کلی دانش آموزانی که فقط نقص در تکلم یا اشکال گفتاری دارند ولی از نظر سایر خصوصیات رشدی ، طبیعی هستند با دانش آموزان عادی تفاوت بسیار ندارند . همچنین بین تواناییهای مختلف خودشان یا تفاوتهای درون فردی آنان نیز به غیر از اشکال ویژه آنان در گفتار ، تفاوتهای زیادی موجود نیست . بنابراین برنامه آموزشی آنان ممکن است همانند برنامه سایر شاگردان باشد . بااین تفاوت که معلم آموزش وغیره که در گفتاردرمانی وارد است بایدچندساعت درهفته ، برای‌آموزش صحبت کردن صحیح ومفهوم ، به آنان کمک‌کند.  گاهی اتفاق می افتد که دانش آموزان با دشواریهای تکلمی ، اشکالات دیگری نیز دارند. یک دانش آموز با اشکالات تکلمی ممکن است نقص بینایی وهمچنین عدم هماهنگی حرکتی داشته باشد . اینگونه شاگردان که بیش از یک نقص دارند به آموزش ویژه ومعلمی تمام وقت احتیاج دارند .


ب ) دانش آموزان با نارساییهای ویژه یادگیری :  ازسال 1950 به بعد در امریکا ، روان شناسان ، پزشکان ومتخصصان آموزش ویژه به گروهی خاص از دانش آموزان وآموزش آنان علاقمند شدند . این گروه از دانش آموزان ، از نظر جسمی ومغزی دچار هیچگونه عارضه مشخصی نیستند ولی دریاد گیری اشکالاتی دارند. گاهی این اشکالات ویادگیری با نابهنجاریهای رفتاری نیز همراه است . ازاین دانش آموزان با نامهای گوناگون درکتابهای روان شناسی وعلوم تربیتی یاد شده است که متداولترین آنها عبارتند از : ضایعات مغزی ، ضایعات خفیف مغزی وآسیبهای عصبی . دانشمندانی که این اصطلاحات را بکار برده اند ریشه اصلی نارسایی دریادگیری را عوامل بدنی فرض کرده اند ولی امروزه این فرض آنان با اعتراضات وانتقادات شدید وهمچنین دشواریهای عملی زیادی مواجه شده است . دلیل این انتقادات بیشتر این است که متخصصان آموزشی با بسیاری از دانش آموزان مواجه می شوند که دچار اشکال دریادگیری هستند ولی پزشکان هیچ گونه مدرک یا دلیلی از نابهنجاری عصبی یا ضایعات مغزی در آنان نیافته اند ، درحالی که دانش آموزان دیگری وجود دارند که دچار ضایعات مشخص مغزی هستند ولی هیچگونه مشکلی دریادگیری ندارند وبهمین دلیل اصطلاحاتی که ریشه نارسایی دریادگیری را عوامل بدنی فرض کرده اند ، کم کم اعتبار خودرا از دست داده اند و اکنون عنوان « نارساییهای یادگیری » برای دانش آموزانی که دارای بهره هوشی طبیعی هستند ، ولی در یاد گیری برخی از مهارتها مانند تکلم ، خواندن ، هجی کردن ، نوشتن ، حساب کردن ، ادراک بینایی وادراک شنوایی دچار اشکال هستند ، بکار می رود .

 




طبقه بندی: کودکان با اختلالات تکلمی،
[ یکشنبه 29 شهریور 1388 ] [ 06:00 ق.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خواهشمند است مطالب ،مقالات تحقیقات و ... خود را در خصوص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی را در قالبword2003 به نشانیhsh.1357@yahoo.com ارسال تا با نام خود در وبلاگ قرار گیرد.
با تشكر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ