تبلیغات
آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

عنوان : آموزش نقاشی به نابینایان:

نقاشی: 

این مطلب در خصوص افراد نابینا مطلبی بسیارغریب به نظر می آید ولی با تجربیاتی که با کودکان نابینا انجام داده ایم توانسته ایم به موفقیت های چشم گیری دست یابیم. البته معتقدیم چون کار بسیار جدید می باشد حتما نظرات سازنده می تواند باعث پیشرفت بیشتر کاربشود. برای انجام فعالیت نقاشی یک سری مهارت های اولیه لازم و ضروری می باشند. 

 1 –رولت کشیدن  

کودک نابینا ابتدا باید بتواند در مسیر مستقیم رولت بکشد و بعد با رولت بتواند خطوط باز و بسته را رسم کند. 

 2-قیچی کردن(مرحله اول)  

کودک نابینا بعد از آموختن مهارت رولت کشیدن در خط مستقیم و خطوط منحنی باید یاد بگیرد که این خطوط را قیچی نماید برای کودکان نیمه بینا می توان از برگه هایی که روی آن با ما‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژیک خط کشیده شده استفاده نمود تا آنها از روی خطوط قیچی بکنند . در ابتدا هدف اصلی ما قیچی کردن کاغذ در مسیر مستقیم است وقیچی کردن روی خطوط منحنی در مرحله بعدی قرار دارد . البته ما با توجه به تفاوت در توانمدی های کودکان نابینا انها را آموزش می دهیم و نمی توان هیچ زمان مشخصی را برای آموزش دو فرد نابینا در نظر گرفت . در اینگونه فعالیتها کودک نیاز به هماهنگی عصبی – عضلانی دارد یعنی آنچه را که آموخته بتواند اجرا کند که این توان اجرا در کودکان متفاوت می باشد .بنابراین اجرای این فعالیتها نیاز به صبر و حوصله و پشتکار مربی و کودک نابینا دارد که با دلگرمی کار را شروع کرده و با سعی و کوشش کارشان را ادامه دهند.  

3-قیچی کردن(مرحله دوم):  

در این مرحله از کودک نالینا میخواهیم که شکل سه گوش و چهار گوش را برایمان رولت نمایند. و بعد از این که توانست این کار را با تمرینهای مداوم به درستی انجام دهد،قیچی کردن سه گوش و چهار گوش را از او میخواهیم وبعد به دنبال اشکال هندسی دیگر میرویم مثل دایره،لوزی و... لازم به ذکر است که ترسیم و در آوردن این اشکال جزء مهرتهای پایه ها به حساب می آیند و در آینده با توجه به این نکاتی که کودک یاد گرفته آموزش خواهیم داد. او از کنار هم گذاردن این اشکال میتواند نقاشی های برجسته ای را درست نماید که بعداٌ از آنها کارت تبریک درست نماید و یا تابلویی برجسته تهیه کند. 

۴-دوختن روی چوب فیبر: 

میتوان فیبری به ابعاد 20×30 سانتی متر را در نظر گرفت که سوراخ هایی در جاهای مختلف آن وجود دارد. البته اندازه سوراخ ها باید متفاوت باشد. کودک نابینا با نخ ضخیم در سوراخهای فیبر شروع به دوختن میکند. ابتدا کودک را آزاد میگذاریم تا به هر شکلی که دوست دارد فقط عمل دوختن را انجام دهد. بهد با استفاده از اندازه سوراخ ها از او میخواهیم که سوراخ های کوچک و یا بزرگ فقط نخ را رد کند. در مرحله بعدی از او میخواهیم که شکلی را در نظر بگیرد و بدوزد. بعد از مدتی که کودک از روی شکل، حیوانات را دوخت از او میخواهیم که این شکل را روی همان فیبر اولیه (که بدون شکل است ) بدوزد و طرحش را پیاده کند. تمام این فعالیتها که به ترتیب در این مبحث آمده است قدم هایی است برای به تصویر در آوردن و تجسم آن چیزی که یک کودک نابینا حس میکند و مراحلی است که جهت آموزش نقاشی پیشنهاد میشود.

 




طبقه بندی: کودکان کم بینا و نابینا،
[ پنجشنبه 1 بهمن 1388 ] [ 06:34 ق.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خواهشمند است مطالب ،مقالات تحقیقات و ... خود را در خصوص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی را در قالبword2003 به نشانیhsh.1357@yahoo.com ارسال تا با نام خود در وبلاگ قرار گیرد.
با تشكر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ