تبلیغات
آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

توارث ومحیط

چنان چه  ادعا شود هوش از طریق توارث منتقل می شود معمولا“ باید افراد یک خانواده که دارای توارث کم وبیش یکسانی هستند هوش برابری نیز داشته باشند.

چون د رهمشکمان  یکسان  توارث  یکی   است ضریب هبستگی در حد بیشترین مقدار است وهر قدر قرابت  کاهش  می یابد ضریب همبستگی به سمت صفرمیل می کند.

برخی اظهار می کنند شرایط محیطی برای همشکمان یکسان یکنواخت است. از اینرو هوشبهر آنان  به هم نزدیک میباشد.

هولزینگر  ضریب  هبستگی90/0را برای دوقلوهای یکسان  وضریب  همبستگی 60/0 رابرای دوقلوهای غیریکسان مطرح میکند.

برخی  روانشناسان نسبت تاثیرگذاری توارث ومحیط رانیزارائه داده اند. عده ای سهم  توارث را80درصد  وبرخی سهم محیط را80 درصدتعیین کرده اند.

دربرخی تحقیقات  به نسبتهای 75درصد وراثت 21 درصدمحیط و4درصدعوامل ناشناخته تکیه شده است.

به  نوشته  فاربر عوامل  ژنتیک به نحو   روشنی  در ایجاد  تیزهوشی موثر است وتاثیرات  محیط  به   تنهایی  نمی تواند عامل تیزهوشی باشد.

برخی اعتقاد دارند که اهمیت هریک ازعوامل وراثت ومحیط 100درصد   است. رابطه این دوجمع شدنی نیست بلکه  ضرب  شدنی  است.تعامل این دو متغیردر رشد و شکوفایی  هوشی اهمیت دارد.

برخی  روان شناسان  اعلام  داشته اند  که  کل شخصیت زاییده عوامل  محیطی است و  وراثت  نمیتواند سهمی درشکل دادن  به آن داشته  باشد.

عده ای دراعتراض به دیدگاه افراطی طرفداران محیط به حمایت از نقش وراثت پرداختند.

با مطالعاتی که روی دوقلوها انجام  شده است ملاحظه می شود که هوش چیزی نیست که با آن زاده شویم ، بلکه در طی حیات آدمی رشد می کند . هر چند که ممکن است آدمی  هنگام تولد برای رشدهوش دارای ظرفیت بالقوه ای باشد ولی این امرجزازطریق یادگیری او،قابل تشخیص نیست.

می توان گفت که ژنها دو حد بالا و پایین  یا دامنه  توانایی   ذهنی  را   تعیین   می کنند  وتاثیرات محیطی تعیین خواهد کرد که بهره هوشی  یک  فرد در چه بخشی از این دامنه قرار خواهد گرفت . به عبارت دیگرژنها نه نوع  رفتار خاص ،  بلکه  گستره  پاسخهای احتمالی  فرد  را  در برابر محیط  که دامنه واکنش نامیده می شود تعیین می کنند .

درهریک ازاین موارد،محیط بارور وغنی موجب افزایش بهره هوشی ومحیط محروم موجب کاهش هوشبهر فرد می شود .

ازجمله شرایط محیطی که دررشد تواناییهای ذهنی فرد،عواملی تعیین کننده محسوب می شوند عبارتند از :   تغذیه ،  سلامت جسمانی ،  کیفیت تحریک،    جو عاطفی  خانواده  ونوع  فیزیکی  که  از رفتار حاصل می شود .

به طورکلی عامل محیط دربارورساختن هوش بسیاراهمیت دارد چون محیط است که راههای   استفاده از استعدادهای ذهنی و هوش را تعیین می کند .

به نوشته اتکینسون وهلیگاردهرچه خویشاوندی نسبی بین افراد نزدیکترباشد،شباهت بیشتری در نمره های هوش آنها دیده می شود .

عوامل ژنتیک ظاهرا“حدودی را که یک شخص میتواندعمل کند،مشخص می کنند. عوامل  محیطی مشخص کننده این هستند که فرد درآن محدوده آیا درسطح بالا ویا در سطح پایین عمل خواهد کرد .

مجموعه ژنهای هر فرد ژنوتیپ یاسرشت ارثی اوراتشکیل میدهد تظاهرژنوتیپ را درعمل فنوتیپ گویند  که  از  برخورد  ژنوتیپ ومحیط به وجود می آید.

اگر هوش صد درصد ارثی می بود  می بایست ضریب همبستگی بهره هوشی دوقلوهای یکسان ،وحتی با هم بزرگ  شده  باشند وچه جدا ازهم،   مثبت وکامل یا1+ باشد . درعمل مشاهده میشود که گرچه ضریبهای  بدست آمده برای دوقلوهای یکسان در یک محیط و در دو محیط کمتر از 1 هستند ولی درحد خیلی بالایی قرار دارند .

 

یافته ها نشان می دهند که هرچه زن وشوهرازنظرژنتیکی قرابت بیشتری داشته باشند،احتمال بروز ناهنجاریها کمبودهای مادرزادی در کودکان آنها بالاترمی رود.این پدیده درموردهوش  نیزصدق می کنند .

درصد  ناهنجاری های  جسمی، رفتاری و ذهنی کودکان نظیرپایین بودن هوشبهر در ازدواج های خویشاوندان  نزدیک  بیشتر از ازدواج های غیر خویشاوندی است .

 چون هر ژن به صورت زوج به ارث می رسد یعنی یک ژن ازپدرویک ژن ازمادر،کافی است که یکی ازاین دوژن غیرطبیعی و از نوع غالب باشد تا بتواند عیب خود را در نوزاد بروز دهد.

ولی ژنهای مغلوب و معیوب وقتی عیب  خود را آشکار می کنند که به صورت زوج در آیند ،یعنی یک زوج ژن هر دو از نوع معیوب نهفته  باشند.  

اگر از یک زوج ژن فقط یکی معیوب نهفته  باشد عیبی در جنین بروز نمی کند وحتی آن ژن را در بدن خودهمیشه به صورت نهفته حمل خواهد کرد وممکن است به فرزندان خود منتقل کند .بنابراین ژن معیوب نهفته باید هم از پدر و هم از مادر به ارث برسد تا نشانه های آن پدیدار شود .

به نظر می رسد که برای هوش ژن های خاصی وجود ندارد و هوش  حاصل  عملکرد  کلی  ساختمان عصبی و به ویژه قشر مغز  است و این  قشر دارای  ساختمان بسیار  پیچیده ای  است  که  هزاران ژن در تشکیل آن شرکت دارند .

بنابراین  می توان  این  طور  فرض کرد که هوش،به خودی خود به ارث نمی رسد ، بلکه تواناییهای مغزی دخیل در هوش هستند که به ارث می رسند .

 




طبقه بندی: متفرقه،
[ چهارشنبه 5 اسفند 1388 ] [ 07:18 ق.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خواهشمند است مطالب ،مقالات تحقیقات و ... خود را در خصوص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی را در قالبword2003 به نشانیhsh.1357@yahoo.com ارسال تا با نام خود در وبلاگ قرار گیرد.
با تشكر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ