تبلیغات
آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

کودکان آسیب دیده بینایی

شب کوری

دراثرکمبودشدیدویتامین Aبوجود می آید بدینگونه که مقدارویتامین در سلولهای استوانه ای و نیز مقدار مواد شیمیایی حساس به نور درسلول های مخروطی پایین می رود و حساسیت این سلول ها کاهش می یابد .

آستانه مطلق و آستانه اختلافی

حداقل محرک لازم برای تحریک حس ویژه ای را آستانه مطلق تحریک آن حس می نامند .

تمیز حداقل مقدار افزایش یا کاهش محرک را آستانه اختلافی می نامند .

تعریف و طبقه بندی کودکان با مشکلات بینایی

1- نابینایان

2- کم بینایان

باراگا معتقد است مشکلات بینایی به سه دسته ،نابینا،کم بیناو کودکانی بااختلال درمیدان دید تقسیم می شود .

بتمن این کودکان راباتوجه به روشی که آنان برای خواندن بکارمی برند به نابینا وکم بینا تقسیم می کند .

انجمن ملی جلوگیری ازنا بینایی ، فردی رانابینا تلقی می کند که از میزان بینایی 200/20 یا کمتربرخوردار هستند و افراد کم بینا فردی است که میزان بینایی وی از 200/20 بیشتر، اما از 70/20 کمتر است .

آزمایش بینایی

غربال اولیه کودکان درزمینه اختلال بینایی به وسیله نموداراسنلن می باشد.

علل آسیبهای بینایی

علل اصلی آسیبهای بینایی شامل بیماری های عفونی، تصادفات ،ضربه ها ،مسمومیت ها ،غده ها ،بیماری های عمومی وبیماریهای دوران بارداری مادران وعوامل ارثی است .

وراثت یکی ازعلتهای بیماریهایی چون آب مروارید،تحلیل عصب بینایی ،زالی است .

گاهی شرایط محیطی موجب معلولیتهای بینایی درکودکان می شود .

3- سایر ناهنجاری ها

الف- زالی

ب- آب مروارید

ج- تراخم

د- آب سیاه

ه- عفونتهای چشمی

و- کمبود یا سوءتغذیه

ز- بیماری قند

ح- بی احتیاطی وبی توجهی

نقایص و ناهنجاریهای رایج بینایی

1- خطاهای انکساری

الف – دوربینی

ب- نزدیک بینی

ج- آستیگماتیسم

2- نقص درعملکردماهیچه های چشم

الف – لوچی

ب- دوبینی

ج- نیستاگموس

بر آورد درصد شیوع

تنها یک در هزار کودکان ، دچار معلولیت بینایی هستند .

نکات ضروری درآموزش و پرورش کودکان نابینا و کم بینا

1- تقویت حس شنوایی

2- ضرورت احساس وادراک فضایی که درآن زندگی می کنند.

3- مشخص و واضح صحبت کردن با آنان

4- یاد دادن نظم و ترتیب به آنان

5- پرورش حس لامسه در آنان

آموزش خط بریل

برای آموزش خواندن و نوشتن به نابینایان از خط بریل که برجسته و قابل لمس است استفاده می شود این خط از ترکیب مختلف شش نقطه برجسته که درسه ردیف ودوستون قراردارند و از بالا به پایین و از چپ به راست ،ازطریق لمس آنها با انگشت سبابه خوانده می شود ،بوجود آمده است .

برای نوشتن خط بریل ازوسایل زیراستفاده میشود :

1- ماشین تحریربریل پرکینز

2- لوح وقلم ویژه بریل

این خط به دقت ،علاقه،تمرین وزمان بیشتری نیازمند است و نیزنوشتن و خواندن آن کندترا زخط معمولی انجام می شود و به علت قطرکاغذهای مخصوص آن ،کتابهای خط بریل حجیم تر و سنگین ترازکتاب های معمولی است .




طبقه بندی: کودکان کم بینا و نابینا،
[ دوشنبه 9 فروردین 1389 ] [ 01:28 ب.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خواهشمند است مطالب ،مقالات تحقیقات و ... خود را در خصوص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی را در قالبword2003 به نشانیhsh.1357@yahoo.com ارسال تا با نام خود در وبلاگ قرار گیرد.
با تشكر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ