تبلیغات
آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

کلیاتی درباره کودکان استثنایی         

هرکودکی ویژگیهای منحصربه فرد خود رادارااست.ازاینروهیچ کودکی عینا“شبیه کودک دیگرنیست در یک مفهوم  کلی  می توان  گفت که تمام کودکان، استثنایی هستند.

  به کودکانی استثنایی گفته  میشود که  بر خلاف اکثریت افراد همسن خوددرشرایط عادی قادر به سازگاری با محیط  نباشد و از نظر فکری ، جسمانی،عقلانی،رفتاری وعاطفی باهمسالان خود فرق  کلی داشته باشد وروشهای خاص آموزش و پرورش در باره آنان به کار رود.

در آمریکا  به  تمام  کودکانی  که به  نحوی با کودکان عادی وهمسن خود ازنظر فکری، جسمی ، عاطفی ، عقلانی ، رفتاری و 000 فرق داشته باشد استثنایی می گویند .

در انگلستان  تیزهوشان را استثنایی میدانند وسایر  کودکانی را  به عللی  تحت حمایت  و آموزش  خاص  قرار می گیرند  کودکان ویژه می گویند .

افراد استثنایی را می توان در سه گروه جای داد.

کودکان  و  نوجوانانی  که  به  علت    اختلافات هوشبهراز کودکان عادی متمایزند . ( افراد عقب مانده ذهنی و تیزهوش )

افرادی که  با اختلال ها و ضایعه های مغزی  یا اختلالهای عملی مبتلابه اختلالهای رفتاری هستند (افراد ناسازگار یا دشوار)

کودکان و  نوجوانان  مبتلا  به  اختلالها  و نقیصه های  حسی  و حرکتی  و اختلالهای  عملی  رشد .  ( افراد  نابینا ،  ناشنوا و با اختلال های تکلمی)

مشکلات طبقه بندی کودکان استثنایی

1- تنوع و تعدد اختلالهای رفتاری  کودکان با شماره آنها برابر است .

2- یک  عامل  بیماری زا  ممکن  است  علایم  متعارفی  درکودکان مختلف ایجاد کند .

3 – علایم عقب ماندگی  یا   ناسازگاری  ممکن است در افراد گوناگون به علت های متفاوت پدید آید .

4 – اختلال های  رفتاری  و ناسازگاری  ممکن  است  حاد و زودگذر یا مزمن و طولانی  بوده و در هر حال ممکن است شدید یا خفیف باشد

1- انحرافات هوشی :  دانش آموزان تیز هوش و  کند ذهن

2 – نقایص حسی :  دانش آموزان  کم شنوا ،  ناشنوا و کم   بینا ، نابینا

3- دشواریهای ارتباطی :  دانش آموزان با مشکلات تکلمی و نارسایی های یادگیری

4- نابهنجاریهای رفتاری :   دانش آموزان  با  اختلال های رفتاری

5 – دشواریهای حرکتی : دانش آموزان با معلولیتهای بدنی

6 – سایر موارد استثنایی و بیماریها

درصد شیوع و طبقه بندی مارلند

مارلند دانش آموزان استثنایی رادر 9گروه جای داده  و درصد شیوع هر کدام را معین کرده است .

نگرش مردمان قدیم درباره کودکان عقب مانده ذهنی چندان مطلوب نبوده است .

در قوانین اسپارت کشتن آنان مجاز بوده است .

درقرون وسطی ودراروپا این باور وجود داشت که در جسم فرد عقب مانده شیطان حلول کرده است .

در آموزشهای  مذاهب  آسیایی  نظیر آیین  زرتشت در ایرا ن ومذهب   کنفوسیس  در چین  اعمال  رفتار انسانی  با عقب ماندگان ذهنی توصیه شده است . چنین رفتار انسان دوستانه تااوایل قرن نوزدهم بیشتربر اساس ملاحظات مذهبی بوده تا یافته های علمی.

در قرن هجدهم  به  بیماریهای روانی و عقب  ماندگی ذهنی  توجهی  نمی شد تا اینکه  در اواخر این  قرن پینل  پزشک فرانسوی  در تقسیم بندی  خود  از  این  بیماران روانی ، یک گروه  را به عقب ماندگی ذهنی اختصاص داد .

در  قرن  نوزدهم  رفاه و درمان  عقب ماندگی ذهنی  مورد  توجه  قرار گرفت .در اوایل  این قرن می توان تجارب ایتاربا پسروحشی 12ساله ، ویکتورراکه درجنگلهای آویرون پیدا شده بود را نام برد .

در اواسط  قرن  نوزدهم  بوهل برای اولین بار درسویس فکرتاسیس موسسات  ویژه  نگهداری  کودکان عقب مانده ذهنی را مطرح کرد .

سگن با کسب تجربه آموزش و پرورش ویکتور اولین کتاب خود را درزمینه عقب ماندگی ذهنی با نام اخلاق و آموزش و پرورش کودکان کور ذهن در سال 1846 منتشر کرد .

سگن   در کتاب   دوم  خود  عقب ماندگی های سطحی راناشی ازنقص وضعف سیستم اعصاب  محیطی  دانست  وعقب ماندگی های عمیق  را  ناشی  از نقص  و  ضعف  در  سیستم اعصاب مرکزی تلقی کرد .

در اواخر قرن  19مونته سوری  مدرسه ای  با  نام  مدرسه  درمانی  برای  افراد دارای نقص ذهنی تاسیس  کرد . روش او بر خود آموزی  استوار بود  معلم  تنها به  نظارت بر فعالیت کودکان می پرداخت .

در قرن  بیستم فعالیتهای دکرولی و بینه چشمگیر تراست . دکرولی  بهترین راه درمان  افراد عقب مانده ذهنی را  انجام یک برنامه آموزشی مناسب ودر ارتباط  با نیازهای آنان می دانست .

شهرت بینه درزمینه آزمونهای هوشی و کوشش وی در تهیه آزمونهای هوشی به سبب علاقه ای بود  که  وی  به  تشخیص کودکان دارای نقص ذهنی از خود نشان داد.

در قرن بیستم می توان ازنظریه گارو  در باره  نقص و نارساییهای  ارثی  سوخت وسازوکشف فولینگ در باره بیماری فنیل کتونوریا نام  برد.

توسعه تکنیکهای جدید درژنتیک، توفیق در درمان  سفلیس ، آسان سازی زایمان ، شناخت  عامل ارهاش ،  آمار کودکان عقب مانده ذهنی  را در دنیا کاهش داده است .

 




طبقه بندی: کودکان دیر آموز و عقب مانده ذهنی،
[ دوشنبه 23 فروردین 1389 ] [ 07:33 ب.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خواهشمند است مطالب ،مقالات تحقیقات و ... خود را در خصوص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی را در قالبword2003 به نشانیhsh.1357@yahoo.com ارسال تا با نام خود در وبلاگ قرار گیرد.
با تشكر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ