تبلیغات
آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

تعریف اضطراب در ریاضی

   این پدیده چیزی بیشتر از بی علاقگی نسبت به ریاضی است.اضطراب ریاضی اولین بار با اصطلاح اضطراب عدد مطرح شد. دانش آموزان دچار اضطراب از ریاضی، در  مواجهه با تكالیف ریاضی دچار تنش و استرس می شوند. هجوم افكار منفی و نگرانی محدوده حافظه فعال فرد را به خود مشغول نموده و مانع تفكر شفاف و انجام فرایندهای لازم برای عملیات ریاضی می شود. در نتیجه دانش آموز نمی تواند آنچه را كه می داند به خاطر بیاورد.پس او در ریاضیات نمی تواند توانایی خود را نشان دهد

علل مهم  در ایجاد اضطراب  از ریاضی: 

- عوامل شخصیتی مانند خجالتی بودن -پایین بودن عزت نفس - تاریخچه ی شکست های متعدد ـ پذیرفتن ریاضیات به عنوان یک حوزه ی مردانه.

- عوامل ذهنی مانند آموزش ریاضی با روش های نا مناسب(تمرین و تکرار) - تاکید بر حافظه و به یاد سپاری - تاکید بر سرعت - تاکید بر انجام تکلیف بدون درخواست راهنمایی - عدم اعتماد به توانایی ریاضی خود - فقدان تنوع در فرایندهای آموزش و عدم درک فایده های ریاضی.

- عوامل محیطی مانند تجربه های منفی قبلی - نقش والدین (اضطراب ریاضی والدین  یا توقعات نامناسب از دانش آموز) - نقش معلم - نوع و روش تدریس - کتاب های درسی و ...

روشهای غلبه بر اضطراب ریاضی

۱- دانش آموز را آگاه سازید که اضطراب ریاضی یک پاسخ هیجانی است که آن را یاد گرفته است. توجیه ُ سرکوب یا انکار اضطراب بسیار مخرب است. در حالی که او می تواند پاسخ های مناسبی را یاد بگیرد و به کار ببندد.

۲- ابتدا برای دانش آموزان فرصتهای کسب موفقیت در کلاس ریاضی را فراهم کنید و سپس اقدام به ارزیابی دانش آموز نمایید.

۳- قبل از شروع به مداخله خیلی صریح و شفاف با دانش آموز در مورد مشکلاتش در درس ریاضی صحبت کنید و برنامه ای ارایه دهید تا اعتماد دانش آموز را جلب کند. 

۴- روی نگرانی خود و دانش آموز كار كنید. خود را به جای دانش آموز بگذارید و خاطرات خود را به یاد آورید. به نشانگان اضطراب ریاضی حساس باشید و بپذیرید كه بسیاری از دانش آموزان نمی دانند واقعاٌ ریاضی را باید چگونه بخوانند و یاد بگیرند.

۵-از دانش آموز بخواهید تجارب قبلی خود در درس ریاضی و نیز احساس مربوط به آن تجربیات را روی كاغذ بنویسد. سپس روی كاغذ دیگری دلایل تمایل به موفقیت در درس ریاضی را بنویسد. به این ترتیب به او كمك می كنید تجارب منفی قبل را فراموش كند.

۶- تأكید كنید كه همه گاهی دچار اشتباه می شوند.

7- در كلاس با نشاط شاد باشید و نشان دهید كه ریاضی را دوست دارید.

۸- دانش آموزان را تشویق به سوال و یا درخواست كمك از خودتان یا همسالانشان نمایید.

۹- جلسات آموزش خصوصی طراحی كنید.

۱۰- به دانش آموز اطمینان دهید كه مانند او هستید و در مورد تجارب خود در ارتباط با اضطراب ریاضی با او صحبت كنید..

۱۱- ریاضی را برای دانش آمز معنادار سازید و در صورت لزوم به مفاهیم اولیه برگردید.

۱۲- برای دانش آموز تجارب موفقیت آمیز طراحی كنید.

۱۳- . از روش آموزشیاری همسالان استفاده كنید.

۱۴- به دانش آموز بفهمانید كه علائم و عملیات ریاضی در همه جای جهان یكسان است. پس ریاضی را می توان مانند یك زبان خارجی آموخت.

۱۵- دانش آموز را تشویق به یادداشت برداری، خط كشیدن زیر مطالب مهم و غیره نمایید

۱۶- پاسخ غلط دانش آموز را به طور غیر مستقیم تصحیح كنید.

۱۷- امتحان دادن را برای دانش آموز آسان كنید. از قبل نقاط ضعف دانش آموز را با او كار كنید. ابتدا یك موقعیت شبه امتحان طراحی كنید. و اطمینان دهید كه در تمام طول امتحان برای كمك حاضر هستید.

 




طبقه بندی: متفرقه،
[ سه شنبه 4 خرداد 1389 ] [ 08:04 ب.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خواهشمند است مطالب ،مقالات تحقیقات و ... خود را در خصوص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی را در قالبword2003 به نشانیhsh.1357@yahoo.com ارسال تا با نام خود در وبلاگ قرار گیرد.
با تشكر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ