تبلیغات
آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

آموزش و روان شناسی کودکان استثنایی

کودکان با آسیب دیدگی گفتاری وتکلمی

        

 تعریف تکلم ،زبان و اندامهای تکلمی


تکلم یا گفتار، شکلی از زبان است  که  در آن با استفاده از نشانه ها ی کلامی  یا علائم  قراردادی  مقاصد و عواطف فرد به دیگری منتقل می شود .

اما  اصطلاح  زبان  معمولا“   به   تمام  اشکال  و  انواع ارتباطات  انسانی  اطلاق می گردد  که  برای بازگونمودن افکارواحساسات گوناگون  از طرق  مختلف  مانند نوشتن،    گفتن، خواندن ، به کارگیری دستورو قواعد زبان،تغییرات قیافه ، اداها ، هنرو000 به کار می رود.


 تقسیم بندی اندامهای گفتاری

1- اندامهای تنفسی شامل ششها،نایژه هاونای است

2- اندام های واج ساز    این  اندام ها  در  محفظه غضروفی موسوم به حنجره قرار دارند که نقش آنها تولیدواج ، حالت بی واجی ، تولید نجواوحالت انسداد است .

3- اندامهای تلفظی شامل حفره حلق،دهان و بینی است .

علاوه بردستگاههای گفتاری ،مغزانسان به ویژه ناحیه بروکا  و  ورنیکه  از  حساسیت    خاصی   در  تکلم برخورداراست.

آسیب  به منطقه خاصی در کنارقطعه پیشانی  نیمکره چپ با نوعی اختلال تکلم به نام آفازیای بیانی  مرتبط است .

همچنین آسیب به قشر مخ  درنیمکره چپ  و درقطعه آهیانه ای با نوعی اختلال تکلم به نام آفازیای دریافتی ارتباط دارد.


 تعریف اختلال تکلم

تکلم غیرعادی یا ناهنجار،گفتاری  است که  با  بیان و گفتارعامه  جامعه  تفاوت فاحش دارد که این تفاوت منجر به جلب توجه دیگران شده و نیز ارتباط را مختل می کند وباعث ناراحتی وخستگی متکلم و شنونده می شود .

 

 تعریف اختلال زبان

عبارتست از دریافت ، فهم وبیان  کلمات گفتاری یا نوشتاری به صورت غیرعادی یا ناهنجار

طبقه بندی اختلالات تکلمی

1-  اختلال  در  تلفظ   کودکان   با  این  اختلال معمولا“ صداها را به یکدیگر تبدیل می کنند.

2- اختلال درصدا- اختلال کیفی صداازگرفتگی آن   تا تو دماغی صحبت کردن راشامل می شود.

3- اختلالات  زبانی شامل  دو اختلال  آفازیا   وتاخیردررشد زبان است .

4- خاموشی انتخابی   ناشی  از فقدان   تعادل عاطفی می باشد .

5- تکلم کودکانه توجه  بیش از حد به  نیازها  وخواسته های کودک ویا تقلید گفته های کودکانه وی ،  والدین  باعث  تقویت  تکلم  کودکانه  در فرزندشان می شوند.

6- لکنت  زبان   لکنت زبان  تنها   نشانه ای  ظاهری   و مرضی از وجود مشکلی است که کودک با آن  مواجه می باشد .


انواع لکنت زبان

1- لکنت زبان کلونیک   تکرارتشنج آمیز یک واج یا هجا قبل از اینکه کلمه یا جمله ادا شود.

2- لکنت زبان تونیک   بازماندن عضلات گویایی به مدت چند ثانیه تا یک دقیقه

3- مکررگویی صرف

4- برخورداری ازحافظه شنوایی

5- داشتن فراخنای دقت طبیعی

6- نداشتن بیماری مزمن

7- فقدان ضایعات مغزی

8- غلبه طرفی

9- سالم بودن زمینه های ارثی خانوادگی


علل اختلالات ارتباطی

برای اینکه رشد تکلم و زبان روندطبیعی خودرا  طی کند باید عوامل زیر مهیا باشد.

1-برخورداری ازهوش کافی

2- سالم بودن دستگاه گویایی

3- شنوایی طبیعی یانزدیک به طبیعی


  مراحل شناسایی و تشخیص

1- گرفتن شرح حال

2- ارزیابی هوش

3- سنجش شنوایی

4- بررسی سیستم اعصاب مرکزی

5- بررسی ویژگیهای فضای خانوادگی و ارتباط آن با اختلالات تکلمی

6- ارزیابی دقیق تکلم

 

 برآورددرصدشیوع

مشکلات تلفظی                                 3%

لکنت زبان                                  7 /0 %

اختلالات صدا                               2 /0%

شکاف کام                                    1 /0%

فلج مغزی                                     2/0%

تاخیردررشدتکلم                              3/0%

نقص شنوایی                                  5/0%

تاخیرزبانی                                       1%

مجموع                                            6

 

 




طبقه بندی: کودکان با اختلالات تکلمی،
[ پنجشنبه 20 آبان 1389 ] [ 06:49 ق.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]

پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی

 

در مورد عقب ماندگی ذهنی نیز ، پیشگیری  بهتر از درمان  می باشد . برای  اجرای  پیشگیری در مورد عقب ماندگی های ذهنی نیز باید موارد زیر رعایت شود :

بررسی های اپیدمیولوژیک عقب ماندگی ذهنی

بررسی های اتیولوژیک عقب ماندگی ذهنی

آموزش بهداشت عمومی جهت پیشگری از عقب ماندگی ذهنی

آزمایش آمینوستتسیس،جلوگیری ازازدواجهای   فامیلی،جلوگیری از بیماریهای زمان بارداری و حوادث  زایمانی و بعد از زایمان ، آموزش بهداشت همگانی ، بالا بردن  سطح  اجتماعی  و اقتصادی  خانواده ها  ،  ایجاد  انگیزه های محیطی  و رابطه  عاطفی مناسب  با  کودک   و ...

وقتی  اختلال  یا  حالت  مربوط  به عقب ماندگی ذهنی مشخص شد لازم است برای هر  چه   کوتاهتر ساختن   دوره  بیماری اقدامات  لازم  را انجام  داد . این اقدامات ،پیشگیری ثانوی تلقی می شود .

در پیشگیری  ثانوی  سعی می شود با روش بیماریابی  و تشخیص  زود رس  و  اجرای درمان  صحیح  و پیگیری  مداوم درمانی از بروز بیماری یا شدت آن کاست .

آزمایش  ادرار  برای   تشخیص   زود رس پ.کی.یو  و  گالاکتوسمی  نمونه ای  از این پیشگیری می باشد.

این پیشگیری وقتی اجرا می شود که میزان عقب ماندگی و نیز تواناییهای آنان شناسایی گردد و بر حسب این که کودک  عقب مانده در کدام طبقه و جایگاه قرار می گیرد نسبت به درمان و آموزش و پرورش و توانبخشی او اقدام می شود .

 

  تکنیکهای روان درمانی

   بسیاری از کودکان عقب مانده در استفاده از زبان دچار نقص هستند . به همین دلیل ، تکنیکهایی ابداع شده است که ضرورت ارتباط کلامی را به حداقل می رساند . یکی ازتکنیکهای غیرکلامی،یازی درمانی است .

  به سبب این که بازی بخش طبیعی ، یکی از فعالیت های آشنا و ذاتا“جالب است لذا در رابطه با کودکان آشفته ای که توانایی هوشی آنان ازعقب ماندگی معتدل تا پیش افتادگی  فرق  می کند  به  طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد .

در روان درمانی با کودکان و بزرگسالان عقب مانده ،  شماری  از متخصصان  از رسانه های هنری به  عنوان  کمک بهره برده اند. در بین این رسانه ها معمولا“ از شکلهای هنری بصری متنوع ، نقاشی  با قلم مو،موسیقی و رقص استفاده می شود .

 

  تکنیکهای کلامی روان درمانی

  پالایش

همانطور که نمایش هنری و بازی می تواند  به آرامش هیجانی منجر شود همانطور هم کودکان در بروز کلامی  احساسات  خود ،  در توضیح تخیلات و خاطراتی که موجب دردسر آنها شده است و درمیان هرآنچه به آنها تحمیل شده است احساس آرامش کنند .

کاربرد بازی نقش در بیماران عقب مانده بسیار جالب  است  شرکت در بازی نقش موجب  بهبود  نوجوانان  در   پیش بینی ارزیابی از خود  توسط دیگران و آنطور که به نظردیگران می رسند می گردد.

تا سالهای اخیر مشهورترین نوع روان درمانی،درمان گروهی بوده است . در روان  درمانی  گروهی ، معمولا“ یک درمانگر در فواصل  منظم  با 6 تا10   کودک به طورهمزمان ملاقات می کند .

مزیت های درمان گروهی عقب ماندگان ذهنی

1- دارای یک رویکرد اقتصادی است

2- جهان عینی  کوچکی از روابط انسانی بنا     می کند .

3- موقعیت گروه درمانی فرصتی جهت  کار مستقیم بر روی مسایل واقعی فراهم می آورد .

4- درمان گروهی   ثابت  می کند   اشخاص دیگری نیز دچار مشکل هستند .

5 - در گروه درمانی ،کودکی را که از تماس نزدیک هیجانی ترسیده است می توان بتدریج جذب کرد .

6- فرصت  خوبی  برای  آموزش   درمانگر تدارک می بیند .


مسایل و مزایای خاص گروه درمانی

مشکل عمده ای که  در موقعیت  گروهی   به چشم می خورد ، مسله گزینش اعضای گروه است . معمولا“بهتر است گروه از نظر سن و سطح ذهنی ،گروهی همگن باشد ،درحالی که از نظر جنسی همگنی ضرورت ندارد .

رویکرد  فیدبک شنیداری- دیداری پین کارد و دیگران که جهت بهبود ادراک  از خود   کودکان   استفاده    می شود و با  این وسیله مهارتهای افراد عقب مانده بهبود می یابد .

نوع دیگر روان درمانی  گروهی عبارت است از انگیزش  مجدد ، این رویکرد از یک  روش  متوالی دقیقا“  تدوین شده  به قصد   بیدارسازی علاقه به محیط و ایجاد مهارتهای اساسی اجتماعی پیروی می کند

برای  برخی از کودکان ،  استفاده  مکمل  از داروهای روان- فعال در یک  برنامه درمانی و کنترل رفتاربسیارموثر است . داروهایی که به طور گسترده وبسیار طولانی ودر دوزهای بالا مورد استفاده  قرار می گیرند  ، اعتراض ناپذیرند .

در برخی از کودکان و  بزرگسالان  عقب مانده این پتانسیل وجود دارد که در رایطه با  آنها شیمی درمانی و  روان درمانی را بتوان  ترکیب  کرد  و نتایج خوبی بدست آورد .

 




طبقه بندی: کودکان دیر آموز و عقب مانده ذهنی،
[ پنجشنبه 6 آبان 1389 ] [ 06:44 ق.ظ ] [ حمیدرضا شهرستانی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

خواهشمند است مطالب ،مقالات تحقیقات و ... خود را در خصوص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی را در قالبword2003 به نشانیhsh.1357@yahoo.com ارسال تا با نام خود در وبلاگ قرار گیرد.
با تشكر
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ